UTSATT! 16. APRIL & 18. APRIL: Ditt verdifulle nabolag - Asker

ARRANGEMENTET ER UTSATT! Ny dato kommer.

I samarbeid med Viken fylkeskommune ønsker vi velkommen til dette populære arrangementet. Denne gangen skal vi besøke Vollen i Asker kommune. Torsdag blir det foredragskveld, og lørdag begir vi oss ut på vandring. Arrangementet er gratis, men det er bindende påmelding grunnet bevertning:
send e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller ring 41 63 64 59

Torsdag 16. april - Auditoriet på Oslofjordmuseet
kl. 18.00 - Åpning
kl. 18.10 - Vollen historielag
kl. 18.40 - Vollen Marina AS
kl. 19.10 - Pause
kl. 19.20 - Gamle Asker kommune
kl. 20.00 - Arkitekturskatter i Vollen - Ole Jacob Holt
kl. 21.00 - SLUTT

Lørdag 18. april - Informasjon om oppmøtested kommer
kl. 11.00 - Oppmøte
kl. 11.10 - Vandring
kl. 12.30 - Lunsj på Vitos
kl. 13.00 - Vandring
kl. 14.00 - SLUTT

Foto: Tore Sætre / Wikimedia

13. MAI: Murbyvandring på Frogner

Bli med på byvandring med fokus på de flotte murgårdene som det er så mange av på Frogner. Byvandringen ledes av våre eksperter på området: kunsthistoriker Bjørn Vidar Johansen og pensjonert murmester Knut Fjeld. Arrangementet er et samarbeid med Murbyen Oslo.

Oppmøte kl. 17.30 på Skoveien 16. Velkommen!

27. MAI: Omvisning på Bjørnsgard i Sørkedalen (Fullbooket)

Bjørnsgard er en sjelden samling tømmerhus som ble flyttet til Sørkedalen 1930-1947. Bli kjent med samleren Anton Raabe, hans hustru Tore Segelce og de fine gamle bygningene. Omvisning ved Kjell Andresen fra Riksantikvaren som har profane middelalderbygninger som spesialfelt, og Elin Hallberg som har arbeidet på Bjørnsgard i mange år. Bjørnsgard er i dag privat eid.

Møt opp på Bjørnsgard (Tangenveien 112) kl. 17.30.

NB: Arrangementet er nå fullbooket.

28. MAI: Håndverkerpils med Sjur Mehlum

Velkommen til foredrag med Sjur Mehlum som er utdannet tømrer og etnolog.

Mehlum skal snakke om tømrerfaget og håndverkerens rolle i Riksantikvarens stavkirkeprogram. Mellom 2007 og 2015 jobbet han med istandsettingen av stavkirkene gjennom å lede stavkirkeprogrammet.

Foredraget holdes i stua på Vøienvolden gård (Maridalsveien 120), og arrangementet varer fra 17-19. (MERK: arrangementet begynner en time senere enn vanlig.)

Håndverkerpils er et uformelt forum for håndverkere med både faglig påfyll og hyggelig sosialt samvær.

Ta kontakt med bygningsvernkonsulent Anne Aarvig Falster på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. for å melde deg på.

14. JUNI: Veteranbusstur i Østensjøområdet

Fra naturlandskap og bondesamfunn til industri- og drabantby. Tur med lokale veteranbusser fra Bydel Østensjø.

Felles arrangement med Byarkivet, Bymuseet, Byantikvaren, Østensjøvannets venner, Lokaltrafikkhistorisk forening og Fortidsminneforeningen Oslo og Akershus.

Arrangementet varer fra 12-15 og oppmøte er på Bryn senter. Billett kr 100,- kjøpes her eller i museumbutikken på Bymuseet.

20. JUNI: Perle under restaurering

Velkommen til årets perle under restaurering. Denne gangen skal vi til Dørnbergerhuset i Son. Her bodde og arbeidet kunstneren Carl Dørnberger fra 1896 til han døde i 1940. Dørnberger satte sitt preg på huset - blant annet med flere kulehull som dagens eiere har valgt å bevare.

Vi får omvisning og foredrag ved husets gode venn Tove Lissner, og kunstnerparet Teppo Valkama og Arne Samuelsen som er dagens eiere. Lissner har iherdig hjulpet til med istandsettingen av huset. En enkel lunsj blir servert før omvisningen starter.

PÅMELDING: Arrangementet er gratis, men grunnet bevertning er det påmelding. Ta kontakt med bygningsvernkonsulent Anne Aarvig Falster på mail eller tlf (send gjerne SMS): Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. / 41 63 64 59

Foto: Ukjent / Nasjonalbiblioteket