24. AUGUST: Hagebyvandring - Bjølsen

Velkommen til omvisning i Hjemmets kolonihage på Bjølsen. Omvisningen holdes av Listbet Natland som har rikelig med kunnskap om opprettelsen og bruken av hagen.

PÅMELDING: Maks. 20 deltagere. Send mail med navn og telefonnummer til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

OPPMØTE: Sarpsborggata 1B kl. 16.00

Foto: Helge Høifødt/ Wikipedia

2. OG 9. SEPTEMBER: Ditt verdifulle nabolag - Fjellhamar

I samarbeid med Viken fylkeskommune ønsker vi velkommen til dette populære arrangementet. Denne gangen skal vi besøke Fjellhamar i Lørenskog kommune. Onsdag blir det foredragskveld, og søndag begir vi oss ut på vandring. Arrangementet er gratis, men det er bindende påmelding grunnet bevertning: send e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Onsdag 2. september - Storstua i Lørenskog hus
kl. 18.00 - Åpning
kl. 18.10 - Lokalhistorie - Bjørn Torp, en ekte lørenskauing
kl. 18.40 - Solon Eiendom - Stig Bech/ Fjellhamarbruk - Christian Olsvik
kl. 19.10 - Pause
kl. 19.20 - Lørenskog kommune
kl. 20.00 - Arkitekturskatter i Fjellhamar - Ole Jakob Holt
kl. 21.00 - SLUTT

Søndag 6. september
kl. 11.30 - Oppmøte
kl. 11.40 - Vandring
kl. 13.00 - Lunsj på Fjellhamar Bistro
kl. 13.45 - Vandring
kl. 14.30 - SLUTT

PÅMELDING: Send mail med navn og telefonnummer til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. innen 31. august.

20. SEPTEMBER: Bygningsverndagen

Velkommen til bygningsverndagen på Vøienvolden gård! (Maridalsveien 120) Bygningsverndagen er en viktig arena for formidling av fagkompetanse, nettverksbygging, og kulturminnevern generelt. Vi inviterer til en berikende dag på tunet for deg som er glad i gamle hus. Ta med hele familien og venner, og bli med!

På bygningsverndagen kan både voksne og barn prøve seg på muring med murstein og ekte kalkmørtel, og lafting. Det blir demonstrasjon av vindusrestaurering og ulike håndverk. I tillegg blir det stand med håndverkere, salg av saftige sveler fra Raades hagecafé, musikk på tunet og kafé.

7. OKTOBER: Sykehusvandring - Rikshospitalet og Gaustad

Bli med på vandring på Rikshospitalet og Gaustad sykehus med arkitekt Tor Winsnes og Are Saastad - mangeårig ansatt ved Gaustad sykehuset. Tor Winsnes var med på å tegne dagens Rikshospital og er styremedlem i Stiftelsen Gaustadklubbens fond. Are Saastad er kjent for sin kamp for å bevare Gaustad sykehus som eget sykehus, og har vært aktiv i kampen mot nedleggelsen av Aker sykehus.

Dagens Rikshospital ble i sin tid bygget som det humanistiske sykehus. Arkitekturen skulle ta hensyn til mennesker i en sårbar situasjon, samspillet mellom sykehuset og naturen rundt var viktig. Omgivelsene skulle skape trygghet og tillit. Enhver mulighet til stimulerende romopplevelse skulle ivaretas, et miljø formet av mennesker for mennesker. Rikshospitalet ble bygget som et avsluttet sykehus. Det skulle ikke kunne utvides og det ble bygget for å harmonere med asylet Gaustad sykehus.

Nå planlegges det å rive deler av Rikshospitalet allerede tidlig i 2022, mens sykehuset er i drift.

På den andre siden av veien ligger Gaustad Sykehus - åpnet i 1855 som det første statlige sykehuset i Norge. Sykehuset for mennesker med alvorlige psykiske lidelser ble lagt utenfor Kristiania for at pasientene skulle få ro og nærhet til naturen. Gaustad sykehus var internasjonalt anerkjent for sitt fokus på behandling og rehabilitering av disse pasientene. Ikke alle sidene ved Gaustad historie er like lyse, det er en del av psykiatriens historie i Norge, men sykehuset er like full et eksempel på en humanistisk tilnærming til pasienter og behandling. Anlegget er fredet og er unikt i Europeisk målestokk.

Gaustad sykehus og Rikshospitalet harmonerer med hverandre. De nye byggene som planlegges vil ta en stor del av grøntarealene og de vil være fire, fem ganger høyere enn Gaustad sykehus. Driften på Gaustad sykehus er planlagt nedlagt og pasientene skal flyttes til blokker ved Sinsenkrysset.

PÅMELDING: Send en mail med navn og telefonnummer til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

OPPMØTE: Kl. 17.30 ved hovedinngangen til Gaustad sykehus

Foto: Gaustad sykehus, J. P. Fagerback/Wikipedia