27. MAI: Omvisning på Bjørnsgard i Sørkedalen (Fullbooket)

Bjørnsgard er en sjelden samling tømmerhus som ble flyttet til Sørkedalen 1930-1947. Bli kjent med samleren Anton Raabe, hans hustru Tore Segelce og de fine gamle bygningene. Omvisning ved Kjell Andresen fra Riksantikvaren som har profane middelalderbygninger som spesialfelt, og Elin Hallberg som har arbeidet på Bjørnsgard i mange år. Bjørnsgard er i dag privat eid.

Møt opp på Bjørnsgard (Tangenveien 112) kl. 17.30.

NB: Arrangementet er nå fullbooket.

28. MAI: Håndverkerpils med Sjur Mehlum

Velkommen til foredrag med Sjur Mehlum som er utdannet tømrer og etnolog.

Mehlum skal snakke om tømrerfaget og håndverkerens rolle i Riksantikvarens stavkirkeprogram. Mellom 2007 og 2015 jobbet han med istandsettingen av stavkirkene gjennom å lede stavkirkeprogrammet.

Foredraget holdes i stua på Vøienvolden gård (Maridalsveien 120), og arrangementet varer fra 17-19. (MERK: arrangementet begynner en time senere enn vanlig.)

Håndverkerpils er et uformelt forum for håndverkere med både faglig påfyll og hyggelig sosialt samvær.

Ta kontakt med bygningsvernkonsulent Anne Aarvig Falster på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. for å melde deg på.

3. JUNI: Årsmøte i Oslo og Akershus avdeling og Oslo og omegn lokallag

Årsmøtet avholdes i hagen på Vøienvolden gård (Maridalsveien 120) fra kl. 18.00. På grunn av den nå værende situasjonen er det kun plass til 50 stykker på årsmøtet. Påmelding på mail til Elin Hallberg Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Saksliste som opprinnelig i Fremtid for fortidens medlemsblad nr. 1 2020.

AVLYST! 14. JUNI: Veteranbusstur i Østensjøområdet

Fra naturlandskap og bondesamfunn til industri- og drabantby. Tur med lokale veteranbusser fra Bydel Østensjø.

Felles arrangement med Byarkivet, Bymuseet, Byantikvaren, Østensjøvannets venner, Lokaltrafikkhistorisk forening og Fortidsminneforeningen Oslo og Akershus.

Arrangementet varer fra 12-15 og oppmøte er på Bryn senter. Billett kr 100,- kjøpes her eller i museumbutikken på Bymuseet.

20. JUNI: Perle under restaurering

Velkommen til årets perle under restaurering. Denne gangen skal vi til Dørnbergerhuset i Son. Her bodde og arbeidet kunstneren Carl Dørnberger fra 1896 til han døde i 1940. Dørnberger satte sitt preg på huset - blant annet med flere kulehull som dagens eiere har valgt å bevare.

Arrangementet starter på Son Kystkultursenter hvor vi får høre et foredrag av husets gode venn Tove Lissner. Hun har iherdig hjulpet til med istandsettingen av huset. Deretter tar vi turen opp til selve Dørnbergerhuset hvor vi får en omvisning av husets eiere.

VIKTIG: Vi har kun plass til 20 deltagere. Merk at endringer kan forekomme på grunn av koronakrisen.

PÅMELDING: Arrangementet er gratis, men grunnet bevertning er det påmelding. Ta kontakt med bygningsvernkonsulent Anne Aarvig Falster på mail eller tlf (send gjerne SMS): Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. / 41 63 64 59

Foto: Ukjent / Nasjonalbiblioteket