19. MAI: Svalgangsbygningen på Ullershov

Fagkveld om svalgangsbygningen på Ullershov

19.05 kl. 18.00

Fortidsminneforeningen Romerike lokallag har gleden av å invitere til en liten fagkveld på Nordre Ullershov i Vormsund. Garden ligger vakkert til i kulturlandskapet Nestangen ved Nes kirkeruiner.

Svalgangsbygningen på Ullershov er i fra 1700-tallet og er under istandsetting. Bygningen har en spennende historikk og er blant de største svalgangsbygningene på Romerike. Istandsettingen startet i 2019 med gråsteinsmur, bunnstokker, bjelkelag og svalgang. I år skal taket settes i stand. I den anledning ønsker Fortidsminneforeningen Romerike velkommen til en hyggelig kveld i historiske omgivelser.

Program

• • 18.00 Velkommen ved eier Olav Tobias Ødegaard med påfølgende orientering om svalgangsbygningen og restaureringsprosessen. Enkel omvisning med fokus på tradisjonshåndverk og bygningshistorikk
  • • 19.15 Kaffe og kringle i fjøset
  • • 19.30 Kort om svalgangsbygninger i fortid og nåtid ved etnolog Jan Erik Horgen og kulturminnerådgiver Kristoffer Andersen
  • • 20.00 Vel hjem eller en tur ut til Nes kirkeruiner

PÅMELDING: innen 16. mai til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Påmelding kan også gjøres til Eva Marie Gran på tlf. 958 25 482.

ADRESSE: Ullershovvegen 47, 2166 Vormsund. Mulighet med buss 460 fra Kløfta til Nes kirke. Cirka 10 minutter å gå fra bussholdeplass.

20. MAI: Listepils

Listepils i hagen på Vøienvolden gård (Maridalsveien 120)

20.05 kl. 13.00-15.00

Avdeling Oslo og Akershus inviterer alle som står på håndverkerlisten vår til en hyggelig sammenkomst.

Dette er en god anledning til å bli bedre kjent med oss og hverandre. Vi setter oss ute i hagen på Vøienvolden gård, serverer pølse og noe godt å drikke. Ta gjerne med egen drikke i tillegg. Hvis været ikke slår til setter vi oss inn i finstua.

Send mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. om du ønsker å delta slik at vi planlegge bevertningen best mulig. Ta kontakt med Bygningsvernkonsulent Anne Aarvig Falster på tlf om du har noen spørsmål: 41 63 64 59.

23. MAI: Kurs i redusering av branner i eldre bygg

Rundt halvparten av branner i boliger i dag skyldes feil i, eller feil bruk av elektrisk utstyr. Gjennom dette kurset kan du få nok kompetanse til å kunne redusere antall branner i verneverdige bygg. Kursholder er Henrik Hansen fra Strøminstallatøren AS.

Kurset er rettet mot fagpersoner som arbeider med historisk bebyggelse. Deltagelse er gratis. Meld deg på HER.

Hva vil du lære?:
  • Innledning med enkel historikk rundt de første elektriske anleggene i Oslo fra ca. 1870 og frem til i dag.
  • Hvordan vi kan begrense, eller helst unngå at det oppstår branner i elektriske anlegg.
  • Vi skal se, lukte og kjenne på elektriske utstyr med typiske brannskader. På denne måten får vi mer forståelse av hvor det brenner og hva vi skal se etter.
  • Brannfellene i de enkelte tidsepokene for elektriske anlegg.
  • Ansvarsforhold for drift og vedlikehold av elektriske anlegg.

24. MAI: Sagenevandring

Nabolagsvandring på Sagene kl. 17.00 (Samarbeid med Arbeidermuseet)

Fortidsminneforeningen og Arbeidermuseet inviterer til nabolagsvandring på Sagene 24. mai.

I høst kåret det internasjonale magasinet TimeOut «De 49 kuleste nabolagene i verden». Sagene havnet som nummer 21 på lista.

Magasinet skriver:
«Oslo vokser rast, men ett nabolag har beholdt sin unike karakter bedre enn de fleste. Med sine koselige kafeer og restauranter, historiske bygg, store parker og en imponerende nygotisk kirke, føles Sagene svært annerledes enn byens mer stilrene, nye utviklinger.»

Historiker Gro Røde ved Arbeidermuseet leder vandringen. På turen besøker vi flere av stedene nevnt i kåringen.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Oppmøte utenfor Arbeidermuseet kl 17:00.

Velkommen!

1. JUNI: AKU-safari på Carl Berner

Vår vernepolitiske gruppe Antikvarisk utvalg (AKU) inviterer med på arkitektursafari rundt Carl Berner!

Antikvarisk utvalg jobber for å vise fram og ta vare på Oslos fantastiske bygningsarv og våre sammensatte kulturmiljøer. Denne gangen går turen til Carl Berner.

På turen besøker vi blant annet perlen Villa Sorgenfri, Rosenhoff-kvartalet og funkisbebbyggelsen i Christian Michelsens gate og trehusbebyggelsen på Rodeløkka!

Oppmøte ved inngangen til Carl Berners plass t-banestasjon kl 17.00

Foto: Widerøe Flyselskap/Vilhelm Skappel/ Oslo byarkiv

25. SEPTEMBER: Bygningsverndagen

For fjortende år på rad ønsker vi velkommen til vår helt spesielle byggmesse!

Hvordan ta vare på huset ditt? Kom i kontakt med produsenter, rådgivere, håndverkere og formidlere som inspirerer og gladelig lærer bort.
Velkommen til bygningsverndagen på Vøienvolden gård på Sagene (Maridalsveien 120) fra 12.00 til 16.00! På Bygningsverndagen samler vi dyktige håndverkere, kunnskapsrike rådgivere og folk som er glad i gamle hus – denne dagen kan du lære om hvordan du tar vare på huset ditt på en bærekraftig måte. Vi har aktiviteter som passer for voksne og barn, og i kaféen serverer vi sveler og kaffe. Vi gleder oss til en dag med bygningsvern for store og små!

Velkommen!